Jméno: Email:
 
 

Články

Informace k institutu ručení příjemce (kupujícího) za odvod DPH z pořízených nákupů.

27.3.2013
Od 1.1.2013 došlo k výraznému posílení pozice finančního úřadu ve věci vymáhání neodvedené DPH od kupujícího plátce.
Rozhodující pro ručení při nákupu od nespolehlivého plátce je datum uskutečnění zdanitelného plnění, nikoliv platby. Jinými slovy, pokud někomu zaplatíte předem a on se mezi datem platby a datem dodání/uskutečnění zdanitelného plnění stane nespolehlivým, pak za odvod DPH ručíte v plné výši.
Za odvod DPH ručíte dokonce i v případě, že jste si neuplatnili nárok na odpočet (třeba u výdajů na reprezentaci).
Povelikonoční týden zahajte kontrolou, že Váš účet byl v registru zveřejněn. Pokud byste náhodou zjistili, že nějaký účet, kam Vám klienti běžně platí, zveřejněn není, zajistěte nápravu.
Dále, nejméně pro duben a květen, velmi doporučuji kontrolovat jak spolehlivost všech dodavatelů, tak že mají zveřejněna čísla bankovních účtů, kam požadují faktury proplatit.

Abychom Vám usnadnili kontrolu, můžete zdarma využít systém hlídání nespolehlivosti plátců DPH.
Do mailu se Vám automaticky zašle informace, pokud se DIČ, které do systému zadáte, dostane mezi nespolehlivé plátce. A také pokud nebude odpovídat Vámi zadaný bankovní účet žádnému zveřejněnému.

3.4.20013 - doplnění
Ke dni 29.3.2013 Generální finanční ředitelství vydalo oficiální informaci, že NEBUDOU finanční úřady do 30.9.2013 vymáhat ručení za DPH po odběrateli, který zaplatil na jiný účet než zveřejněný.

Jak jsem se šeredně spletl.

26.3.2013
Před časem jsme programovali realitní portál. Pán, ostatně jako každý zákazník provozující web, hodně tlačil na SEO. Dokonce investoval poměrně dost prostředků do analýz, jejichž výsledky jsme pak zapracovávali. Po celou dobu programování jsem byl trochu skeptický, že se tímto dá přilákat masa uživatelů.
Když přece hledám nemovitost, jdu přímo na servery, které znám a jsou na reality zaměřené. Rozhoduje tedy dobré jméno. Pokud hledám ve vyhledávačích, nacházím staré inzeráty. Vyhledávač pravděpodobně nebude tyto servery indexovat každý den.
No jo, ale tak bych to dělal já, nikoli většina. Logicky člověk nekupuje nemovitost každý den. V prvním kroku použije vyhledávač, nalezne realitní servery a dokud nekoupí, už asi navštěvuje ty, co našel a zaujaly ho v prvním kroku.

A kdy jsem vlastně přišel na to, že se pletu?

Zákazník si nedávno objednal průzkum trhu pomocí naší mobilní aplikace SoutěžTip. Do soutěže věnoval tablet. Zájem byl veliký a získal poměrně hodně odpovědí. I rad v reakcích na otevřené otázky.
Vpašoval jsme tam i otázku, kde by uživatelé začali hledat nemovitost. Udělal jsem to v nejlepší víře, že mu to přinese informaci, aby tolik neutrácel za SEO, PPC atd. Nepřineslo mu to nic. On odpověď věděl. To já se šeredně mýlil. Drtivá většina uživatelů použije právě vyhledávače.

Lze teplotu regulovat lépe snímáním teploty nebo jen časovým spínáním topení?

12.1.2013
Na přelomu roku nás oslovil zákazník s požadavkem časového spínání vytápění v nízkoenergetickém domě. Překvapením ovšem bylo, když se nemělo spínání řídit podle dodávek nočního proudu a jinak to nechat na termostatech, ale čistě časově. Navíc s možností minutového ovládání. Čím více jsem o tom přemýšlel, tím více mi připadalo tvrzení zákazníka, že ušetří, i když měl spoustu celkem přijatelných argumentů, nesmyslné.
Logické by bylo udělat to dle teploty. Teplota stoupne na nastavenou hodnotu, topení se vypne a při určitém poklesu zase zapne. Při pohledu z druhého konce, pokud přeci ušetřím a přivedu méně energie do vytápění, musí být v domě větší chlad při konstantních ztrátách domu.
Trval si na svém, tak jsme sestavili jednoúčelový HW a naprogramovali časování. Musím se ho po topné sezóně přeptat, jestli opravdu ušetřil. A jestli ano, zda nezmrzl.

Registr vozidel na vlastní kůži.

20.12.2013
Jednoho šeredného listopadového dne, mi kolega mezi řečí oznámil, že mi na autě před firmou chybí SPZ. Výborná situace. Dle našich vyhlášek s takovým autem vůbec nemůžete na silnici. Hrozí poměrně vysoká pokuta. Přeptal jsem se, co je potřeba pro přidělení nové značky. Pracovnice úřadu byla velmi příjemná a utrousila něco v tom smyslu, ať si přivstanu a dojdu si pro pořadí kolem 7:00. Hmm, otvírají v 8:00.

A jak to souvisí s programováním?

V 7:00 jsme vyzvedli pořadí. Číslo na lístku 70. No výborně. K okénku se šlo v 10:30. Co myslíte, že trvalo nejdéle? Ano, zadat do aplikace "Registr vozidel" novou SPZ a vytisknout velký techničák.

Nedalo mi to a zjišťoval jsem si, jaké technologie aplikace používá. Z různých, mně dobře známých chybových hlášek, a dalších informací, používají prakticky to, co je nám denním chlebem.
Jak to, že to tedy nefunguje, když je, dle médií, kolem 5 miliónů záznamů v databázi a odhaduji, podle počtů okresů a přepážek, max. 200 lidí, kteří do toho lezou. No, ať nežeru, i kdyby jich bylo 2000, neměl by být žádný problém. Kolik je na velkém techničáku kolonek?

Nechci shazovat práci programátorů, ale z našich zkušeností by musel programátor vynaložit opravdu hodně úsilí a kreativity, aby to mohlo fungovat tak pomalu. Také jsme napsal na začátku kariéry ne úplně povedené aplikace. Ostatně po dokončení jakéhokoli projektu, když se ohlédnete, vidíte, že něco může být ještě lépe. Většinou je to proto, že na počátku v zadání nebylo dost informací, ukazujících na volbu jiné cesty. A dost často se v průběhu již vymyšlená funkcionalita změní. Ale to se dá většinou korigovat.

Další moje zkušenosti s těmito technologiemi jsou, že pokud aplikace není úplně optimální, lze to ještě přerazit silou. Prostě se koupí výkonnější servery. U registru vozidel by stejně čekal dost silný HW.

Když to tak shrnu, programátor naplácal systém jak mu co přišlo pod ruku, nebo dostal zaplaceno, aby práci řádně zmršil. I půl roku po uvedení do provozu ještě pořádně nefunguje. Menší tým by za šest měsíců měl mít aplikaci přepracovanou.

Skvělé služby státu.